Jumaat, 24 September 2010

LUAHAN HATI UNTUK MAMA…

Hari ini,
ku menyasikan air matamu mama mengalir hiba
mengenangkan anak–anakmu
menghayati nasib dirimu yang kesepian
tangisanmu itu memberi aku kesedaran
betapa pedihnya dirimu menatap kesunyian
ketika ditinggalkan putera-puterimu
yang pergi menggapai cita-cita

Mama,
keperitan dirimu dalam mengharungi sungai kehidupan ini
dalam melayan dan mendidik kerenah anak-anakmu
kasih-sayang yang dirimu curahkan
terlalu agung, sedangkan
dirimu sendiri tidak pernah merasai bagaimana rasanya
kasih sayang seorang ibu
pemergian ibumu di waktu usia dirimu masih terlalu kecil
menjadikan dirimu insan yang tabah
di saat dirimu masih memerlukan belaian manja
di mana aku masih belum lagi mengenalinya
sesungguhnya aku masih beruntung sehingga kini
kerana masih memilikimu

Mama,
ternyata harapan dan impianmu
untuk melihat ke semua putera-puterimu
menjejaki kaki ke menara gading telah tercapai
Tetapi Mama,
hidup ini tak kan berakhir dengan kejayaan di sini
hidup ini masih terlalu panjang lagi untuk diharungi
apa yang sudah tercapai kini belum lagi menentukan hari esok
masih banyak lagi onak duri kehidupan yang perlu diharungi

Mama,
terima kasih atas segala-galanya
kerana membesarkan diriku
dengan penuh kasih sayang
dengan penuh pengorbanan
dirimu insan yang terlalu bermakna bagiku
dirimu sumber kekuatan untuk aku meneruskan hidup ini
sesungguhnya ibuku, aku tidak mampu meneruskan
hidup ini tanpa sokongan dan doronganmu
nasihat dan tegur pesanmu akan selalu ku ingati

Mama,
ingin ku nyatakan, aku terlalu menyayangimu
seandainya aku pergi dulu dari dirimu
maafkanlah aku selama ini
jika pernah aku mengguris perasaanmu
jika pernah aku terkasar bahasa
kini, kesalahanku itu tak mampu
kulenyapkan dengan air mata
halalkanlah segala-gala

Ya Rabbi,
aku mohon padamu
ampunkan daku kerana banyak berdosa pada ibuku
sesungguhnya Engkau maha pemurah lagi maha pengampun.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan