Sabtu, 31 Julai 2010

Kisahku

Macam-macam manusia atas dunia ni. Nampak macam baik, tapi perangai, Tuhan saja yang tahu. Kepada teman-teman rapatku yang mengetahui tentang kisahku ini, buat-buat tak tahu je yang kalian pernah tahu. Ambil iktibar saja atas kisahku. Aku bersyukur pada-Mu Tuhan kerana memberikan aku hidayat dan menyedarkan untuk aku membuka mata atas sikap manusia di muka bumi ini.
Aku hormati lelaki tu, hanya kerana dia banyak tolong aku. Tapi aku bukan termakan budi tetapi aku terima semua tu kerana hormat pada orang yang lebih tua padaku. Aku bukan seorang yang suka mengikis duit lelaki. Kalau jenis macam tu, dah lama aku terima setiap tawaran tu. Aku anggap dia macam ayah aku, tapi kenapa sikap dia tak macam orang berusia yang pernah aku kenal. Aku sebenarnya keliru, adakah sikapnya hanya kerana mahu menguji aku? Tetapi paksaannya tempoh hari dah buat seperti maruah aku ni terlalu murah baginya. Kalau aku buat, maknanya aku dah masuk dalam perangkap tu. Kepadanya, maafkan ku kerana aku rasa dah buat dirimu terasa hati dengan sikap ku tempoh hari. Mungkin salah aku. Jangan samakan aku dengan mangsa-mangsa yang pernah kamu perolehi. Banyak aku tahu tentang kisahmu.
Sedarlah sebelum dirimu terlambat. Jarak usia kita memang jauh berbeza. Pemikiran kita tak sama. Dari segi ilmu pelajaran aku jauh lebih bodoh. Tapi aku masih ada maruah yang harus aku jaga. Lepas ni, aku akan cuba lakukan yang antara kita memang tak pernah terjadi apa-apa. Anggaplah kata-kata mu itu sekadar gurauan semata-mata. Jangan ada mangsa seterusnya selepas aku. Jagalah reputasi mu sebagai seorang yang berpendidikan.
Pengajarannya, jangan pandang seseorang tu hanya pada luaran sahaja, kerana itu tak menjaminkan apa-apa. Jangan tengok yang dah berumur, ingat tak gatal ke? Lelaki berumur miang lebih pada lelaki muda.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan