Ahad, 1 Ogos 2010

Tanaman

Cuti semester lepas adalah cuti yang paling bermakna. Banyak sangat manfaat yang aku dapat masa cuti tu. Aku habiskan cuti semester lepas hanya di kampung bersama keluarga. Oleh sebab bosan sangat masa cuti tu, aku mengajak ibuku untuk bercucuk tanam di kebun milik ayahku yang berhampiran dengan rumahku. Sejak itu, aku mula minat dengan bercucuk tanam secara kecil-kecilan hanya sekadar mengisi masa lapang pada waktu petang. Kalau petang-petang tak pergi kebun memang tak sah. Banyak tanaman yang kami tanam masa tu seperti kacang tanah, kacang panjang, jagung, ubi keledek, ubi kayu, labu, dan bermacam-macam lagi. Aku rasa berpuas hati sangat kerana melalukan kerja yang bermanfaat dan setelah melihat hasil tanaman ku mula membesar dengan subur. Namun sayangnya, aku ke sini di saat semua tanaman tu belum mengeluarkan hasil.Beberapa hari yang lepas, ibuku ada telefon cakap, yang semua tanaman yang kami tanam tu dah mengeluarkan hasil. (Tapi tak jual pun..hehe)..Hari-hari ibuku menelefon menanyakan bila nak balik. Tapi kerja kat sini banyak sangat. Tak sempat lagi nak balik. Aku sebenarnya tak sabar nak balik kampung ni, nak tengok dan makan hasil tanaman tu. Hehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan